سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بنام خدا

فعالیتها برای افتتاح نیروگاه هسته ای ایران از سال 1950 میلادی آغاز شد . در آن زمان محمد رضا پهلوی طی امر آمریکا با فرانسه و آلمان قرار دادهایی را منعقد کرد که طی آن آلمان ساخت نیروگاه بوشهر و شرکت زیمنس فعالیتهای پشتیبانی در این زمینه را در ایران به عهده میگیرند در حالیکه همه این مراحل با حضور صد در صدی کارشناسان این کشورها و عدم دخالت ایرانیان در این پروژه صورت میگرفت و ایران مبالغ هنگفتی را به عنوان پیش پرداخت و بعضا کل مبلغ منعقد شده در قرار داد را به جیب این شرکتها سرازیر کرد .

بعد از انقلاب اسلامی کشورمان فرانسوی ها و آلمان ها قرار دادهای منعقد شده را یک  طرفه لغو کردند .کار ساخت نیروگاه بوشهر متوقف شد وشرکت زیمنس و سایر شرکتها کارها را نیمه کاره رها کردند و از ایران خارج شدند در حالیکه هزینه ها و مبالغ این قرار دادها را دریافت کرده بودند و حاضر به استرداد آن به ایران نبودند  .

بعد از شروع جنگ  تحمیلی هشت ساله نیروگاه اتمی بوشهر که به صورت نیمه کاره رها شده بود با خطر نابودی مواجه بود بنابراین نیروهای ایرانی برای جلوگیری از خطر بمباران این نیروگاه روی سقف عظیم فولادی آن  سقف بتنی احداث کردند و این موارد زیر آتش رژیم بعث صدام صورت گرفت .

در این میان و در طی دهه 60 محققان کشورمان فعالیتهایی را برای پیشرفت روند هسته ای کشورمان  آغاز کردند از جمله :
افتتاح مرکز تکنولوژی هسته ای اصفهان
آغاز به کار مرکز تحقیقات لیزر و تابش گاما
مرکز کشاورزی هسته ای کرج
افتتاح کارخانه نیمه صنعتی کیک زرد
در سال 67 و پایان جنگ تحمیلی محققان کشورمان فرصتی یافتند که روند دست یابی به این انرژی ارزشمند را سرعت ببخشند به همین منظور با کشورهایی چون اسپانیا , چین و روسیه مذاکراتی انجام شد که به دلیل سیاستهای تحریم آمریکا علیه ایران به نتیجه ای نرسید .اما با اصرار بر این مذاکرات ایران توانست قرار دادی را با روسیه منعقد کند که طی آن روسها در تکمیل نیروگاه بوشهر با متخصصان ایرانی همکاری داشته باشند اما روسها به دلیل تحریکات آمریکا به این قرار داد پای بند نماندند .

 اما ایران با وجود عدم مشارکت شرکتهای خارجی دست از تلاش نکشید در سال 1370 مطالعه برای ساخت کارخانه آب سنگین اراک آغاز شد این کارخانه 100 در صد ایرانی در سال 85 افتتاح شد .

UCF اصفهان نیز فعالیتهای خود را از سال 68 آغاز و مرحله نیمه صنعتی شدن را پشت سر گذاشت .در این بهبوهه مراکزی جهت پشتیبانی و استفاده از محصولات و اطلاعات جانبی در مورد فناوری هسته ای در نقاط مختلف کشورمان افتتاح شد .

در سال 1381 در واشنگتن یک عضو گروهک منافقین از طرف آمریکا مامور شد که اعلام کند ایران مراکز پنهان هسته ای دارد و به دنبال ساخت سلاحهای هسته ای و کشتار جمعیست .از آن روز به بعد هر اتفاق کوچکی  در مورد فعالیتهای هسته ای کشورمان دربوقهای رسانه ای غرب تبدیل به جنجال و شایعه پردازی شد .

دولت وقت ایران در آن سالها مرتکب اشتباه بزرگی شد :
- ایران پذیرفت بازرسهای آژانس را با اختیارات گسترده در مراکز هسته ای کشورمان بپذیرد .
- آبان سال 82 ایران داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفت .
- ساخت و مونتاژ سانتریفوژها را بطور داوطلبانه تعلیق کرد
- آذر 83 فعالیتهای
UCF اصفهان در تعلیق قرار گرفت
- پس ماندهای نیروگاه بوشهر را بطور داوطلبانه به روسها برگرداند .
- غنی سازی در نطنز تعلیق شد

اما جالب اینجا  بود که با وجود اینهمه عقب نشینی آنهم بطور داوطلبانه نه تنها از اتهامات غرب مبری نشد بلکه به ازای هر عقب نشینی چند قطعنامه علیه ایران صادر شد .
بطوریکه تنها طی 2سال از سال 82 تا 84 که همه فعالیتها در تعلیق قرار گرفت و سعی شد بهانه ای در این زمینه به غرب داده نشود 9 قطعنامه علیه ایران صادر شد و همه اینها به جز بیانیه های تحقیر کننده برلین و لندن و ... بود .
امام خامنه ای در مورد اشتباهات دولت وقت  ایران در این زمینه فرمودند :
"« دو سال تعلیق موقت کردند .اول گفتند تعلیق موقت کنید .ما هم به خیال داوطلبانه و موقت بودن تعلیق کردیم فایده اش چه شد ؟ هروقت اسم برداشتن  از تعلیق آمد یک قشرق در سطح دنیا و رسانه ها به پا کردند که ایران میخواهد تعلیق را بردارد . عقب نشینی  و این برای ما تجربه ای شد .من هم در آن زمان گفتم  در جلسه مسئولین که پخش شد :" اگر بخواهند روند مطالبه پی در پی را ادامه دهند بنده خود وارد میدان میشوم" .همین کار را هم کردم .بنده گفتم:  روند عقب نشینی باید متوقف شود و تبدیل به روند پیش روی شود .و اولین قدمش هم باید درهمان دولتی برداشته شود که عقب نشینی در آن صورت گرفته ."»

طی تدابیر رهبر کشورمان بود که در مرداد 84 پلمپ UCF اصفهان و چهار ماه بعد پلمپ تاسیسات نطنز هم شکسته شد.و فعالیتهای هسته ای ایران طبق قوانین آژانس از سر گرفته شد .تا اینکه در فروردین سال 85 جشن هسته ای کشورمان برگزار شد . در همان سال دو قطعنامه علیه ایران صادر شد آنهم بدون هیچگونه سندی که فعالیتهای ایران را در زمینه هسته ای زیر سوال میبرد و همان اتهامات دروغین را تکرار میکرد  .

بعد از صدور این قطعنامه ها ایران با تجربه ای که از عقب نشینی های گذشته بدست آورده بود و توجه به این موضوع که هر گام رو به عقب با دهها قدم به سمت جلواز طرف  غرب و آمریکا مواجه خواهد بود , مجتمع تولید آب سنگین اراک را افتتاح کرد .

شورای امنیت باز هم بدون دلیل محکمه پسند سومین قطعنامه را در سال 86 صادر کرد و ایران 16 روز بعد موفقیتش را در ورود به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته ای جشن گرفت .

سال 87 سال پیش راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بود. و در آغازین روزهای سال 88 آخرین زنجیره تکمیل پروژه هسته ای کشورمان هم کامل شد . و تمامی این  پیشرفتها در حالی صورت گرفت که کشورمان تحت شدید ترین تحریمات قرار داشت.

صنعت هسته ای کشورمان با وجود تمامی اتهامات بی اساس به بهره برداری رسید و ایران نه تنها به سوخت ارزشمند و پاک هسته ای دست یافت بلکه دهها شعبه از این علم را در صنایع مختلف بکار خواهد گرفت از جمله در صنعت پزشکی ,کشاورزی , پتروشیمی , و ....


پروژه هسته ای ایران کامل شد و تجربه ای به تجربیات گذشته ما نیز افزوده شد که عقب نشینی از حقوق قانونیمان هرگز مانع از دخالت و تجاوز و اتهامات علیه کشورمان نخواهد شد .تنها راه برای پیشرفت ملتها پیش روی و رسیدن به قله های علمی و صنعتیست و هر قدمی که از ترس اجانب به عقب برداشته شود خیانت غیر قابل بخششی  است به نسل حاضر و نسلهای آینده چرا که هر سر خم کردنی به غرب و گذشتن از حق ملت برابر است با سالها عقب مانده گی علمی و صنعتی آن ملت .

به جاست که از محققان , کارشناسان و دانشمندانی که در تمامی این سالها با وجود نبوغ و جدیت بی نظیرشان به دلیل تهدیدات بنگاههای ترور و جاسوسی در گمنامی به سر بردند از آنها قدر دان باشیم و به تک تک ساعات و لحظه هایی که با مشقت و عدم راهنمایی های علمی  و فنی غرب در این زمینه با امید و انگیزه وقت , انرژی و علم خود را در این راه صرف کردند درود بفرستیم و دعای خیر کنیم  .کارشناسان و متخصصانی که شهرت و رفاه در غرب را با خطر ترور معاوضه کردند تا ایرانیان مانند سالهای پیش از انقلاب دست گدایی به سوی دشمنان خود دراز نکند .
تکمیل پروژه هسته ای کشورمان مبارک باد .


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/20ساعت  10:51 عصر  توسط شیدا 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مشق شب برای دولت یازدهم :آمریکا کیست؟
سنگباران
قدرت ایران، بسیار فراتر از بستن تنگه هرمز
صبر
آینده از آن حسین(ع) است
قرض الحسنه
اخطار به وزارت ارشاد -وزارت اطلاعات و قوه قضاییه
[عناوین آرشیوشده]